segunda-feira, 4 de maio de 2020

Quietude (Poesia)

Vouet, Simon, St. Mary Magdalene, 1623-27. 
Rome: Galleria Nazionale d Arte Antica. 
https://www.wga.hu/

Quietude


Se viajar
No mundo
Já não podes
Habita apenas
Percorrendo
A imensidão
Do interior

Silencia-te
Concede a paz
Ao teu agora
Não lutes
Contrariado
Contra o tempo
Acolhe como tua
A sua passagem

Amanhã
Noutro mundo
Serás outro
Renovado
Renascido
O Novo Humano


23 de Março de 2020
RMdF

quinta-feira, 30 de abril de 2020

Desfeita Ilusão (Poesia)

Delacroix, Eugène, Hamlet and Horatio in the Graveyard, 1839. 
Paris: Musée du Louvre. 
https://www.wga.hu/




Desfeita Ilusão

Por terra a sebe alta
Os castelos de vidro 
De etéreos demónios 
Os firmados artífices 
Pastores de ilusões 
Por hora esquecidos 


11 de Março de 2020 
RMdF

quarta-feira, 29 de abril de 2020

As Origens Gregas da Astrologia: Exemplo Textual


Pingree, D., 1997, From Astral Omens to Astrology - From Babylon to Bīkāner, 21-22.

The science of astrology was developed in, most probably, the late 2nd or early 1st century B.C. as a mean to predict, from horoscopic themata draw up for the moment of an individual’s birth (or conception), the fate of that native. This form of astrology, called genethlialogy, is rooted in Aristotelian physics and Hellenistic astronomy, but also borrowed much from Mesopotamia and some elements from Egypt as well as developing many theories of its own. The adaptation of this form of astrology to determine the best time for initiating actions is termed catarchic astrology. These are the two main forms of astrology known in the West; interrogational astrology was developed in India in the 2nd and 3rd centuries A.D. on the basis of Greek catarchic astrology, and historical astrology in Sasanian Iran in perhaps the 5th or 6th century A.D. on the basis of continuous forms of Greek genethlialogy All of these types of astrology depend on the notion that the planets, in their eternal rotations about the earth, transmit motion (change) to the four elements and to the assemblages of elements, animate and inanimate, in the sublunar world. This theory is completely different from that of celestial omens, in which the gods, whose physical manifestations are the constellations and planets, send messages concerning their intentions regarding kings and countries by means of celestial phenomena. That these divine intentions con be altered by the use of propitiatory rituals (namburhis in Mesopotamia, śāntis in India) emphasizes the fundamental conceptual difference between omens and astrology.




Pingree, D., 1997, From Astral Omens to Astrology - From Babylon to Bīkāner. Roma: Istituto Italiano per L'Africa e L'Oriente.

terça-feira, 28 de abril de 2020

Solitude (Poesia)

Bassetti, Marcantonio, St Antony Reading, s/d. 
Verona: Museo di Castelvecchio. 
https://www.wga.hu/



Solitude

Não encontrás caminhando
Fora de ti nas vastas terras 
O que ausente permanece 
Busca sem o passo inquieto 
Centrado no eixo de Sophia 
E ensimesmado descobrirás 
Como se fosse um tesouro 
O silêncio que tanto evitaste 


14 de Março de 2020
RMdF

segunda-feira, 27 de abril de 2020

Cisne (Poesia)

Cignaroli, Giambettino, Leda and the Swan, s/d.
Colecção Privada
https://www.wga.hu/




Cisne


Arensado o lago a regina ave
De asas erguidas a natureza


30 de Janeiro de 2020 
RMdF

quinta-feira, 23 de abril de 2020

Consulta de Tarot – 3 Questões Concretas (Consulta à Distância)

Consulta de Tarot
3 Questões Concretas 


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O Cavaleiro / Príncipe de Espadas ou Aquele cuja Impetuosidade determina a Vitória ou a Ruína

O Cavaleiro/Príncipe de Espadas
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O Cavaleiro / Príncipe de Espadas é aquele cuja Impetuosidade determina a vitória ou a ruína, é o ímpeto de uma bravura sem limite, mas que deve porém aprender a centrar-se, a resistir.